مطالب پزشکی و زیبایی پوست و مو

خوراکی‌های مقوی برای کودکان و نوپاها

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷

خوراکی‌های مقوی برای کودکان و نوپاها

دسته بندی : پزشکی تاریخ : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶

این روزها اگر به سبد غذایی کودکان خود توجه کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها مدام خوراکی‌هایی مثل چیپس، پفک و یا انواع کیک‌هایی که فاقد هرگونه ارزش غذایی هستند را می‌خورند. از طرفی دیگر، بیشتر بچه‌ها تمایلی به مصرف خوراکی‌هایی که در بسته‌های جذاب پیتزا و یا پاستا نیستند را ندارند. پس، اگر دوست دارید کودکانتان غذاهای مناسب و مقوی بخورند، حتماً به نوع بسته‌بندی آن توجه کنید. اما علاوه بر این، نوع غذایی که به کودکان خود می‌دهید نیز باید دارای ارزش غذایی کافی بوده و رشد آن‌ها را تضمین کند.

در ادامه‌ی این مقاله به یکسری از خوراکی‌های مقوی اشاره شده که متخصصان علم تغذیه آن‌ها را برای رشد مناسب کودکان و به ویژه نوپاها ضروری می‌دانند.

تخم‌مرغ دارای پروتئین بوده و از جمله معدود غذاهای طبیعی هست که حاوی ویتامین D می‌باشد. این ویتامین برای جذب کلسیم ضروری هست و کمبود آن منجر به بروز مشکلات استخوانی و اسکلتی و یا عدم رشد کافی کودک می‌شود.

بهتر هست وعده صبحانه از پروتئین تشکیل شود، زیرا فرزندتان احساس رضایت کرده و مدت طولانی‌تری سیر می‌ماند.

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که جوی دوسر مصرف می‌کنند، تمرکز بیشتری در مدرسه دارند.
فیبر موجود در غلات کاملی مثل جوی دوسر، به آرامی هضم می‌شود. در نتیجه، آن‌ها برای مدت بیشتری سیر مانده و از انرژی کافی برخوردار می‌شوند.

  • انواع میوه‌ها

سعی کنید هر میوه‌ای را متناسب با فصل، به کودک خود بدهید.
میوه‌ها ارزش غذایی بالایی داشته و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که نقش زیادی در رشد فرزندانتان ایفا می‌کنند.
در ضمن، میوه‌ها دارای فیبر می‌باشند که همین باعث تعادل بدن کودکان می‌شود.

مغزها دارای چربی‌های سالم می‌باشند که برای رشد کودک و همچنین سلامت قلب لازم‌اند.
در ضمن، مصرف مغزها در وعده صبحانه، انرژی فرزندتان را به خوبی فراهم می‌کند.

پروتئین و کلسیم موجود در شیر، سوخت مورد نیاز مغز و بدن را به خوبی تأمین می‌کند.
پروتئین باعث ساخت سلول‌ها و بافت‌های مغز شده و از طرف دیگر، کلسیم موجود در شیر، منجر به استحکام استخوان‌ها و دندان‌های کودک می‌شود.

سال‌هاست که زغال اخته‌ها در میان خوراکی‌های سالم قرار گرفته‌اند.
بررسی‌های امروزه نشان می‌دهد که این مواد خوراکی، علاوه بر اینکه از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی و دیابت محافظت می‌کنند، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند.

همچنین مصرف زغال اخته، چربی دور شکمی که بدترین و سمی‌ترین چربی ذخیره شده در بدن می‌باشد را نیز کاهش می‌دهد.
برای مصرف، می‌توانید مقداری زغال اخته را در یک لیوان شیر ریخته و آن‌ها را با هم مخلوط کنید.
این غذای مقوی را می‌توانید به عنوان صبحانه، به کودک خود بدهید.

توفو یک خوراکی بسیار مفید برای فرزند خردسال و نوپای شما هست که به کمک آن می‌توانید کودکتان را از همان خردسالی در مقابل سرطان‌های شایعی مثل سرطان سینه، مقاوم کنید.

توفو را می‌توان در سوپ ریخته و یا در اسموتی میوه مخلوط کرد و آن را به عنوان پیش‌غذا و یا میان وعده مصرف نمود.

گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن می‌باشد. این ماده بدن را در مقابل بسیاری از سرطان‌ها مجهز می‌کند.
حرارت دادن گوجه‌فرنگی به مراتب اثر سلامتی‌بخش آن را بیشتر می‌کند؛ زیرا، حرارت باعث می‌شود تا لیکوپن بیشتری آزاد شود.
در ضمن، سعی کنید گوجه‌فرنگی را با روغن‌های سالم مثل روغن زیتون پخته تا بدن بتواند لیکوپن را بهتر جذب کند.

می‌توانید در پیتزاهای خانگی خود و یا در سس‌هایی که درست می‌کنید، از گوجه‌فرنگی استفاده کرده و اجازه دهید فرزندتان از این خوراکی مفید تغذیه کند.

  • ماست کم چرب یونانی

ماست کم چرب یونانی باکتری‌های مفیدی دارد که سیستم ایمنی بدن و همچنین سیستم گوارشی را تقویت می‌کند.
پروتئین موجود در این ماست ۳ برابر پروتئین ماست معمولی هست و همچنین قند آن به مراتب کمتر از قند موجود در ماست‌های معمولی می‌باشد.

اگر فرزندتان بیشتر از یکسال سن دارد، می‌توانید مقداری عسل را در ماست ریخته و این خوراکی خوشمزه را به کودک خود بدهید.

کلم در مقایسه با سبزیجات دیگری که در سالاد استفاده می‌شود، طعم و بوی ملایم‌تری دارد؛ به همین دلیل، کودکان تمایل بیشتری به آن دارند.

به طور کلی، سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و یا انواع کلم دارای مواد مغذی شناخته شده‌ای هستند که خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش داده و وضعیت هضم و جذب را بهبود می‌بخشند.

در ضمن، کلم باعث تحریک یکسری آنزیم‌هایی در بدن می‌شود که در نهایت، مواد سمی را از بدن خارج می‌کنند. می‌توانید کلم را در سوپ ریخته و به فرزند خود بدهید.

این ماهی سرشار از چربی‌های سالم امگا ۳ می‌باشد که دارای خواص ضدافسردگی و ضدالتهاب هست.

سعی کنید از ماهی سالمونی بیشتر استفاده کنید که در دریای آزاد بوده و در نتیجه، حاوی جیوه کمتر و امگا ۳ بیشتری هست.

پودر کاکائو یکی از سالم‌ترین منابع سرشار از فلاوونوئیدها هست.
فلاوونوئیدها سیستم فشارخون را تنظیم کرده و بهداشت دهان و سلامت قلب را تضمین می‌کنند.
این مواد همچنین از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از اشعه آفتاب محافظت می‌کنند.
سعی کنید از پودر کاکائوی خالص و غیر فرآوری شده استفاده نمایید.

ریحان سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های A، C و K و همچنین مواد معدنی از قبیل آهن، پتاسیم و کلسیم می‌باشد.
علاوه بر این، این نوع سبزی وضعیت دستگاه گوارش را نیز بهبود می‌بخشد.

انواع لوبیا منابع عالی پروتئینی، فیبر و همچنین کلسیم هستند. هرقدر رنگ لوبیاها تیره‌تر باشد، خواص آن‌ها بیشتر و بهتر هست.
مصرف این حبوبات، کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب را تضمین می‌کند.

با استفاده از انواع لوبیاها هنگام تهیه غذاهایی مثل سالادها، سوپ و یا همبرگرهای سالم، بدن کودک خردسال خود را تقویت کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که این ادویه می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کرده و اختلال‌های انرژی مرتبط با آن، که معمولاً اواسط صبح بروز می‌کند، را کاهش دهد.

پس، سعی کنید از دارچین در تهیه صبحانه فرزندتان، بهره بگیرید.

منبع: تبيان