مطالب پزشکی و زیبایی پوست و مو

افتادگی رحم – سایت پزشکان بدون مرز

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷

افتادگی رحم – سایت پزشکان بدون مرز

دسته بندی : پزشکی تاریخ : یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶

افتادگی رحم و مثانه به معنی جابه جایی رحم و دیگر ارگان های لگنی به سمت پایین و برآمده شدن به داخل مهبل هست . این جابه جایی سبب احساس فشار و درد لگنی و در اغلب موارد، مشکلات ادراری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، معمولا علت این بیماری، فشار ناشی از حاملگی و زایمان هست. اما عوامل دیگری مانند سن بالا، چاقی، سرفه مزمن و شلی ذاتی فاشیای لگنی ( افتادگی و شلی لگن ) نیز می تواند در بروز این مشکل موثر باشند.

آیاافتادگی رحم بی اختیاری ادرار می آورد؟

معمولا افتادگی رحم و مثانه به طور همزمان اتفاق می افتد که ناشی از شل شدن دیواره میان واژن و مثانه هست . در نتیجه مثانه کمی جابه جا خواهد شد و بر اثر آن، مجرای ادرار هم جابه جا شده و زاویه میان مجرای ادرار و مثانه تغییر پیدا می کند. در اثر بروز چنین مشکلی ممکن هست فرد دچار بی اختیاری ادرار شود که این وضع هم می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

در بسیاری موارد بی اختیاری ادرار، احساس فوریت در ادرار، تکرر ادرار، احتباس ادراری، یبوست، بی اختیاری مدفوع، درد لگن، درد موقع نزدیکی، افزایش ترشحات واژن و احساس پری در واژن به عنوان عوارض همراه با افتادگی لگن شناخته می شوند.

تشخیص افتادگی ارگان های لگنی با معاینه دقیق توسط جراح بیماری های زنان و انجام تست های تشخیصی خاص امکانپذیر هست.

درمان:

انجام ورزش های خاص

افتادگی رحم را نمی توان به کمک درمان های دارویی برطرف کرد . گرچه در بعضی موارد درمانی بجز جراحی برای افتادگی رحم مطرح نیست، اما در مراحل ابتدایی بیماری نباید به فکر جراحی بود، بلکه در این مرحله رعایت بعضی ملاحظات و نیز کمک گرفتن از ورزش هایی که از سوی پزشک توصیه خواهد شد، مفید خواهد بود.

درمان افتادگی لگن بسته به این هست که چه ارگانی درگیر هست . بهره گیری از ورزش درمانی معمولا در موارد خفیف بیماری بسیار موثر خواهد بود. بر اساس آن از بیمار خواسته خواهد شد فیبر بیشتری در برنامه غذایی برای پیشگیری از یبوست مصرف کند و اگر دچار سرفه مزمن هست، آن را درمان کند.

بیمار دارای افتادگی رحم باید از بلند کردن اشیای سنگین و سیگار کشیدن خودداری کند و کافئین مصرف نکند . همچنین اگر دارای اضافه وزن هست، سعی در کاهش وزن خود داشته باشد.

بررسی ها نشان داده هست انجام ورزش های تقویت کننده عضلات لگن شامل انقباضات مکرر به مدت سه تا شش ماه در درمان درجات خفیف افتادگی رحم موثر بوده هست.

حتی ممکن هست شیاف مهبل (دستگاه حلقه ای کوچک که برای کمک به نگه داشتن رحم در یک موقعیت طبیعی در مهبل گذاشته خواهد شد) تجویز شود. دارو درمانی با استروژن مهبلی در زنان یائسه نیز می تواند جریان خون بافت های مهبل و قدرت بافت های حمایت کننده را افزایش دهد.

درمان جراحی :

بی شک، در مواردی که بیمار علائم ادراری یا عدم تخلیه کامل ادرار یا مدفوع را دارد، در انجام نزدیکی مشکل دارد یا در مواردی که روش های ذکر شده و ورزش در درمان بیماری موثر نیست، انجام جراحی های ترمیمی از سوی جراح زنان موثر ترین توصیه خواهد بود.

تقویت عضلات کف لگن:

ورزش های کگل با هدف تقویت عضلات حمایت کننده کف لگن به کار می رود، مهم‌ترین عضله کف لگن که از طریق این ورزش تقویت خواهد شد عضله ای به شکل یو انگلیسی هست.

این عضله از جلو به عقب لگن کشیده خواهد شد. برای یافتن این عضله کافی هست در هنگام ادرار کردن سعی کنید جریان ادرار را متوقف کنید در این هنگام عضله منقبض شده قابل لمس هست. برای انجام تمرین موثر لازم هست عضله مذکور ده ثانیه منقبض شود و ده ثانیه شل شود و این کار ۱۵ بار تکرار شود.

با این که این ورزش ها بهترین شیوه برای پیشگیری از افتادگی ها به حساب می آید، اما به این نکته نیز توجه داشته باشید وزن زیاد هم می تواند عاملی باشد برای ایجاد افتادگی و در نتیجه کاهش وزن و حفظ وزن مناسب را نباید کم اهمیت دانست.

نشانه ای که نباید نادیده گرفته شود

افتادگی رحم و مثانه در بسیاری موارد با هم همراه هستند . افتادگی مثانه موجب بی اختیاری ادرار خواهد شد که در مراحل اولیه به صورت بی اختیاری استرسی (فشاری) بروز می کند . به این معنی که در صورت ایجاد فشارهایی مانند عطسه یا سرفه کردن، خندیدن، دویدن یا برداشتن اجسام سنگین ممکن هست فرد با این مشکل روبه رو شود و زمانی که این وضع به طور مکرر و دائم ادامه می یابد، حتما برای درمان آن باید به پزشک مراجعه شود.

پیشگیری از افتادگی رحم

توصیه های زیر را برای پیشگیری از افتادگی رحم نادیده نگیرید:

– تناسب اندام تان را حفظ کنید و نگذارید دچار اضافه وزن شوید.

– در طول بارداری و پس از زایمان ، تمرینات ورزشی انجام دهید.

– از یک رژیم غذایی طبیعی و کاملا متعادل استفاده کنید.

– برای حفظ قدرت عضلانی مناسب، در یک برنامه ورزشی منظم شرکت کنید. ورزش می تواند غالبا کارکرد عضلات را بهبود بخشد.

– از ابتلا به یبوست پیشگیری کنید.